• 74 55 11 66

Målet med §85 støtte/vejledningen er at lave en afklaring over elevens evner til at bo og magte hverdagsopgaver. Med efterfølgende vurdering af fremtidig boform og støttebehov.

Det er individuelt, hvor mange timer der ligger i tilbuddet, idet vores elever har forskellige udfordringer med sig.

De unge bor i den første tid på skolen under kollegieagtige forhold, hvor de søges styrket i hverdagslivets kompetencer med vægt på sociale og personlige færdigheder. De fleste elever bor i mindre boenheder i et fællesskab baseret på 3 til 4 elever. Der er køkkener i hver boenhed, hvor eleverne kan tilberede måltider, der ligger ud over skolens 5 daglige måltider. Der er desuden fælles vaskeri, fælles bad og toilet samt opholdsstue i alle boenhederne.

Eleverne bor på enkeltværelser, hvor standarden for hygiejne, oprydning samt indretning sættes af eleven selv. Hvordan ønsker jeg mit værelse ser ud i hverdagen? Har min standard betydning for hvilke gæster jeg får, eller for min trivsel? Visse elever kommer fra hjem, hvor karkluden dagligt er skiftet. Andre har været vant til at sofabordet bestod af en papkasse med et lagen over. Vi søger at møde vores elever ydmygt og med respekt for deres værdier og ophav – der er ingen der har patent på den endegyldige sandhed. Gennem den daglige kontakt med værkstedsledere diskuteres og vendes forholdene i deres hjem. Hvis der opstår rod og kaos i deres hjem tilbyder vi hjælp – evt. ved velfærdsdage, hvor der er tid til forbedring og forandring. Ofte stiger motivationen til at holde værelset indbydende, i takt med at eleven oplever sejre på værkstedet, der giver øget selvværd og selvtillid.

I hverdagene er der dagligt en medarbejder til rådighed fra kl. 17:00 til 19:00. Tirsdags aftener deltager medarbejdere og elever i fællesarrangementer af social, oplevelses eller undervisnings relateret karakter.

Hver onsdag formiddag er der husmøder med en medarbejder. Eleverne gør, efter en relevant snak om det der fylder positivt og negativt i fællesskabet, rent på fællesarealerne i de huse de er tilknyttet. Opgaverne går på skift. Her får eleverne via medarbejderne kendskab til rengøring – arbejdsgange, metoder, rengøringsmaterialer, normer og standarder. Ordninger giver endvidere eleverne mulighed for overvejelser om egen adfærd i fritiden– hvem roder hvor, hvem rydder op? Standard for hygiejne, oprydning og indretning sættes af eleven selv. Hvordan ønsker jeg mit værelse ser ud i hverdagen – har min standard betydning for, hvilke gæster jeg får, for min trivsel osv.? Visse elever kommer fra et hjem, hvor karkluden skiftedes dagligt, andre har været vant til at sofabordet bestod af en papkasse med et lagen over. Gennem den daglige kontakt med værkstedsledere diskuteres forholdene. Ved kaos tilbydes eleverne hjælp – evt. ved velfærdsdage, hvor der er tid til forbedring og forandring. I sjældne tilfælde kræves der oprydning / rengøring af eleven.

Det er også på husmøderne at spørgsmål om samfundet kan drøftes, eller der bliver læst avis, spillet spil, talt om de indbyrdes relationer, og nødvendige grænser kan øves i at blive sat. Hvad er hensynsfuld adfærd? Hvad kan vi lære af hinanden? Hvilken standard ønskes?

Onsdage er der omlagt skema. Det er her vi via “Himmel og Hav” underviser i almen dannelse samt orientering/debat om alt mellem himmel og hav. Emnerne spænder vidt lige fra mobning, besøg på en virksomhed, foredrag om stofmisbrug, hvordan man passer på sine tænder, politiske emner, hvordan knytter man venskaber, seksualitet og prævention og meget mere.

Onsdag eftermiddage er der sammen med to medarbejdere mulighed for at udfolde de kreative sider i form af tilbud om musisk samspil og kreativt værksted.

Torsdag aftener er der ligeledes to medarbejdere til rådighed, når der er åbent værksted. Her er der mulighed for at få hjælp til diverse – få en cykel lappet, en knallert fikset eller lignende.

Eleverne har 24 timer i døgnet mulighed for at henvende sig telefonisk til medarbejdere, såfremt de har akut brug for hjælp eller vejledning.

Eleverne deltager på skift en uge ad gangen i tilberedning af morgenmad og aftensmad. Dette foregår i samarbejde med en medarbejder, hvor der er kontakt og undervisning omkring kost. Eleverne tilbydes gennem opholdet på Troldkær undervisning og stillingtagen til kost og ernæring. De fleste elever gennemgår et 3 måneders kostkursus i skolens køkken, hvor de deltager i madlavning til alle og derudover periodevis efter eget valg fremstiller mindre måltider i deres eget køkken. Skolens måltider er næsten 100% økologiske. Der arbejdes på at holde en høj etisk standard – gennem kvalitet, variation og udseende.

Visse elever ønsker hjælp af deres værkstedsleder til at planlægge indkøb til weekender, hvor eleverne selv har ansvaret for kost. Fritidsmuligheder diskuteres, og oplevelser evalueres efter weekender/ferier på værkstederne i fællesskabet værkstedslederne og de øvrige elever.

Eleverne får tilbudt 1 betalt fritidsaktivitet og støttes i at deltage i lokale klubber og foreninger. Skolen råder over sportsfaciliteter i mindre skala, der bliver brugt en gang ugentlig, når vi har Krop og Luft. 2 gange ugentligt arrangerer skolen tur til et lokalt fitnesscenter, hvilket bliver flittigt benyttet.

Fiskekort til Jels sø tilbydes til elever, der har interesse i fiskeri.

Eleverne deltager årligt på to årlige studieture – typisk en sommertur og en vintertur, hvor de sociale og personlige kompetencer bliver udfordret.

I sommerferien tilbydes eleverne rejser med skolen af en uges varighed. Turene er med egenbetaling – og tilrettelægges af to personaler, der fungerer som rejseledere.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk